Цікава математика

Вивчаючи математику, можна знайти багато цікавого і пізнавального. Ось кілька цікавих фактів про числа. 
Почнемо з нуля.

  • Нуль – єдине число, яке неможливо записати римськими цифрами.
  •  Максимальне число, яке можна записати римськими цифрами, не порушуючи правила Шварцмана (не повинно бути більше трьох однакових букв підряд) – це 3999 (MMMCMXCIX).
  • В російській і українській літературі з математики нуль не є натуральним числом, а в західній навпаки, належить до ряду натуральних чисел (як відомо, натуральні числа – це числа, які ми використовують при лічбі).
  • Ті цифри, які ми сьогодні називаємо арабськими насправді з’явилися в Індії не пізніше V століття. Написання цих цифр було придумано так, щоб кількість кутів відповідало числовому значенню цифри. Але з часом для зручності ці цифри заокруглилися. Нуль не містить жодного кута. Саме тому він круглий.

арабські цифри

  • Вперше від’ємні числа було узаконено в Китаї в ІІІ столітті, але вони використовувалися лише у виняткових випадках, оскільки вважалися непотрібними. Потім їх тали використовувати в Індії для того, щоб визначати борги

     Європі від’ємні числа з’явилися завдяки Леонардо Пізанському, відомому як Фібоначчі. Він ввів їх для вирішення фінансових задач з боргами – у 1202-ому році він вперше використав від’ємні числа для підрахунку своїх збитків.

  • У єгиптян не було дробів на кшталт 2/3 або 5/6, вони оперували лише дробами з чисельником 1. Сам дріб записували так: ціле число з овалом над ним, тобто 3 з овалом означало 1/3.

дроби в Єгипті
А як же тоді написати дріб 5/6? Єгипетські математики розкладали такі дроби на дроби з чисельником 1. Отже 5/6 – це 1/2 + 1/3 (тобто 2 і 3 з овалом вгорі).

Ну що, ви взнали для себе щось нове і цікаве?

А ось вам загадка:
Давним-давно помираючи старенький батько покликав до себе своїх трьох синів і заповідав їм 19 верблюдів. Старшому він залишив у спадок половину, середньому – четверту частину, а наймолодшому – п’яту. Після смерті батька брати ніяк не могли вирішити проблему, адже 19 не ділиться ні на 2, ні на 4, ні на 5. І от вони вирішили звернутися зі своєю проблемою до мудреця.
– Немає нічого простішого, – сказав мудрець. – Візьміть мого верблюда та йдіть додому!
Брати зраділи. Вони легко поділили 20 пополам, на 4 і на 5. Старшому дісталося 10 верблюдів, середньому – 5, а молодшому – 4. але тут знов виникла проблема – 10+5+4=19! Один верблюд виявився зайвим. І от вони знову вирушили до мудреця зі своєю проблемою.
– О наймудріший, ми знову на роздоріжжі! Один верблюд виявляється зайвим, і ми знову не можемо виконати волю батька. – Сказали вони.
– Де ж він зайвий? – відповів мудрець. – Це мій верблюд. Віддайте мені його назад і йдіть спокійно додому.

А ви здогадалися як розгадати загадку?

Джерело